Wspólna modlitwa na początek Wielkiego Postu

W poniedziałek 15 marca 2021 Kościoły Wschodnie posługujące się kalendarzem Juliańskim rozpoczęły Wielki Post. W Eparchii Olsztyńsko-Gdańskiej Biskup Arkadiusz wraz duchowieństwem zebrali się w nowej świątyni w Elblągu, aby tam modlitewnie rozpocząć okres 40 postnych dni. W pierwsze cztery dni Wielkiego Postu jest sprawowana Wielka Kompleta z Pokutnym Kanonem św. Andrzeja z Krety. Nabożeństwo sprawowali biskup Arkadiusz oraz ks. Paweł Potoczny. Po w wspólnej modlitwie, która wielokrotnie przeplatana była doziemnymi pokłonami Biskup Arkadiusz zwrócił się do zebranych. Izraelici 40 lat wędrowali przez pustynię do Ziemi Obiecanej chociaż bibliści są zgodni, że mogli pokonać tą drogę w trzy miesiące. Ich droga trwała tak długo ponieważ ciągle błądzili i zawracali myśląc o Egipcie jak o miejscu dobrym chociaż było to miejsce uciśnienia. Dopiero pokolenie, które nie pamiętało Egiptu, i które zawierzyło Bogu mogło wejść do Zemii Obiecanej. W trakcie homilii biskup wspomniał również trzech kapłanów, którzy pracowali na terenie Eparchii, a których rocznice śmierci przypadają w miesiącu marcu, byli to: ks. Jan Bułat, ks. Bp Julian Gbur SVD oraz ks. Eugeniusz Kuźmiak.

Na zakończenie proboszcz parafii p.w. Narodzenia św. Jana Chrzciciela w Elblągu ks. Mitrat Andrzej Sroka przywitał biskupa Arkadiusza oraz zebranych kapłanów w elbląskiej Cerkwi.

Biskup Arkadiusz udał się również na spotkanie z Prezydentem miasta Elbląg Panem Witoldem Wróblewskim oraz z ks. Biskupem Jackiem Jezierskim – Ordynariuszem Elbląskim.

W Kościele Greckokatolickim czas Wielkiego Postu jest okresem aliturgicznym. Od poniedziałku do piątku nie jest sprawowana Boska Liturgia, w środy oraz piątki sprawowana jest Liturgia Wcześniej Uświęconych Darów, natomiast w pięć niedziel Wielkiego Postu sprawowana jest Boska Liturgia z Anaforą św. Bazylego Wielkiego (sprawowana jedynie 10 razy w roku). W modlitwie indywidualnej praktykowana jest modlitwa św. Efrema Syryjczyka, która wyraża pragnienie oddalenia lenistwa, próżności, żądzy władzy i pustych słów. Następnie wyraża się pragnienie otrzymania czystości, pokory, cierpliwości i miłości a puentą jest prośba o umiejętność dostrzegania własnych grzechów i nieosądzania bliźnich.

artykuł pochodzi ze strony www.cerkiew.eu

Comments are closed.